معرفی ویژگی اتصالات پنوماتیک و معرفی کاربرد آن ها

اتصالات پنوماتیک برای متصل کردن قطعات مختلف سیستم پنوماتیک، شلنگ ها و لوله ها مورد استفاده قرار می گیرد. فیتینگ پنوماتیک نسبت به اتصالات هیدرولیکی از استحکام و مقاومت بیشتری برخوردار است. به همین خاطر در حین اتصال کردن قطعات در سیستم های پنوماتیک، فشار کمتری بر روی اتصالات و قطعات وارد می گردد.

کاربرد اتصالات پنوماتیک

برای اتصال اجزای پنوماتیک از اتصالات پنوماتیک و برای تغییر فشار هوای ورودی و یا تغییر جهت آن از اتصالات مینیاتوری کمک گرفته می شود. فیتینگ پنوماتیک به عنوان ابزارهای دقیق در کنترل مدنظر قرار می گیرند.

ویژگی اتصالات پنوماتیک

ویژگی اتصالات پنوماتیک

بیشتر بخوانیم 🔗 شیر برقی

اجزای پنوماتیک

اتصالات پنوماتیک ممکن است شامل قطعاتی همچون پیپ، لوله و شلنگ شوند.

شلنگ:

برای ساخت شلنگ از لایه های مواد مختلف استفاده می شود. شلنگ ها از انعطاف بالایی برخوردار هستند و شرایط مناسب برای حرکات قطعات را فراهم می آورند. شلنگ ها بعد از گذشت مدتی نیاز به تعویض دارند. تعویض شلنگ در زمان فرسودگی آن ضرورت می یابد.

لوله:

برای ساخت لوله از مواد جامد استفاده شده است. این نوع اتصالات با ظاهری سخت و سفت نمایان می شوند.

اتصالات L

بخشی از این اتصالات به شکل L یا زانویی می باشد. اتصالات L به عنوان اتصالات زاویه دار معرفی می شوند. زاویه در نظر گرفته برای اتصالات L، 90 درجه است. اتصال های پنوماتیک در شکل L، امکان اتصال شلنگ های چند منظوره یا تک را فراهم می آورد. با فیتینگ پنوماتیک زانویی می توان اتصال سیستم را به وسیله مجموعه ای از لوله ها به راحتی تغییر داد. این نوع اتصالات بسیار جمع و جور هستند و به فضای کمی نیاز دارند. فیتینگ پنوماتیک برای کار با لوله های نایلونی بسیار کاربردی و عالی می باشد.

اتصالات مستقیم

اتصال های پنوماتیک می توانند از نوع مستقیم باشند. در اتصالات مستقیم، یک جهت قطعه به شلنگ یا لوله و جهت دیگر نیز به قطعات دیگر سیستم متصل می گردد. برای تثبیت این اتصالات از پیچ و مهره استفاده می شود. فیتینگ مستقیم پنوماتیک در حکم یک آداپتور عمل می کند. این اتصالات با مواد، اندازه نخ، قطرها و گریدهای متفاوتی عرضه می شوند. اتصالات پنوماتیک مستقیم قابلیت استفاده با ابزارهای مختلف را دارند. به همین خاطر در سیستم پنوماتیک از اتصالات مستقیم بسیار استفاده می شود.

اجزا اتصالات پنوماتیک

اجزا اتصالات پنوماتیک

بیشتر بخوانیم 🔗 جک پنوماتیک

اتصالات Y

اتصالات پنوماتیک Y شکل می توانند برای امور مختلف همچون ابزارهای هوایی، نساجی، برنامه های حمل و نقل، خودرو، خطوط هوایی صنعتی، گاراژها، بسته بندی، رباتیک و … مورد استفاده قرار بگیرند. اتصالات Y شکل پنوماتیک با امکاناتی نظیر قطع و وصل کردن سریع و استحکام مخزن در مقابل خلاء معرفی می گردند.

اتصالات ارتباطی

فیتینگ پنوماتیک از نظر نوع ارتباط نیز تفکیک می شوند.

اتصال کمپرسوری

اتصالات ذکر شده می تواند از نوع فشرده سازی یا کمپرسوری باشد. در این نوع اتصالات برای برقراری اتصال از فشار کمک گرفته می شود. حلقه ها، واشرهای فلزی و فرول ها برای فشرده سازی و اتصال استاندارد مورد استفاده قرار می گیرند. در چنین حالتی برای فشرده سازی از مهره بر روی فرول و لوله استفاده می شود. با این مهره، امکان استحکام و فشرده سازی قطعات در کنار هم فراهم می شود.

بیشترین سوالات پرسش شده توسط کاربران :

منظور از اتصالات پنوماتیک چیست؟ اتصالات پنوماتیک قطعاتی هستند که برای اتصال بخش‌های لوله، لوله و شیلنگ در سیستم‌های پنوماتیک (گاز تحت فشار) استفاده می‌شوند. در مقایسه با اتصالات هیدرولیک، اتصالات پنوماتیکی معمولاً با مهر و موم های محکم تر و نیاز به فشار کمتر مشخص می شوند.
اتصالات پنوماتیک از چه چیزی ساخته شده اند؟ اتصالات فشاری می تواند از پلاستیک یا فلزات مختلف ساخته شود که معمولاً از پلاستیک برای سیستم های فشار کمتر استفاده می شود. اتصالات فلزی ممکن است در کاربردها یا محیط های با دمای بالاتر مورد نیاز باشد.
اتصالات پنوماتیک چگونه اندازه گیری می شوند؟ برای تعیین مخروطی یا مستقیم بودن نخ ها، از کولیس برای اندازه گیری قطر خارجی  (OD) رزوه ها در نخ اول، چهارم و آخر استفاده کنید. برای اتصالات، قطر داخلی  (ID) رزوه ها را در فواصل یکسان اندازه گیری کنید.

اتصالات Bite

اتصالات Bite را به عنوان اتصالات کمپرسوری پنوماتیک می شناسند. این نوع اتصالات برای استحکام اجزای پنوماتیک از فشار و یک پیچ تیز استفاده می کنند. این پیچ تیز به همراه فشار، امکان اتصال محکم اجزای پنوماتیک را به قطعات فراهم می آورد.

اتصالات یاد شده از تجهیزات مهم در سیستم های پنوماتیک به حساب می آیند. در واقع امکان ارتباط گیری اجزا با یکدیگر از طریق فیتینگ پنوماتیک فراهم می شود. تنوع اتصالات سبب افزایش کارایی و کاربرد آن ها در صنایع گوناگون می شود. این اتصالات می توانند حرکت آسان لوازم و تجهیزات پنوماتیک را فراهم آورند. با استفاده از این اتصالات می توان امکان جای گذاری صحیح قطعات را فراهم کرد و سرعت کار را افزایش داد.

ویژگی های خاص فیتینگ پنوماتیک

• فیتینگ پنوماتیک می تواند با توجه به سایز طراحی، فشار کاری 24 بار را تحمل نماید.
• قابلیت نصب و به کارگیری اتصالات سیستم های پنوماتیک بسیار راحت و آسان است. به همین خاطر این اتصالات از سایر سیستم ها متفاوت خواهند شد.
• قسمت دنده اتصالات از جنس برنج بوده و در قسمت بدنه آن ها می توان جنس PBT را مشاهده کرد.
• قسمت های فلزی اتصالات نیز به وسیله نیکل یا روی آبکاری می گردد.
• اورینگ های NBR برای پیشگیری از نشتی اتصالات مورد استفاده قرار می گیرند.
• اتصالات سیستم پنوماتیک به شکل سه راه وسط دنده، زانو گردان، مستقیم و … عرضه می شود. این تنوع در طراحی باعث تنوع در کاربرد اتصالات نیز می گردد.
• برای دنده اتصالات از انواع مختلفی همچون NPT، BSPT، METRIC و BSP کمک گرفته می شود.

ویژگی های ویژگی اتصالات پنوماتیک

ویژگی های ویژگی اتصالات پنوماتیک

بیشتر بخوانیم 🔗  شیر پنوماتیک

برای اتصال اجزای پنوماتیک از اتصالات پنوماتیک و برای تغییر فشار هوای ورودی و یا تغییر جهت آن از اتصالات مینیاتوری کمک گرفته می شود. فیتینگ پنوماتیک به عنوان ابزارهای دقیق در کنترل مدنظر قرار می گیرند….

• فیتینگ پنوماتیک می تواند با توجه به سایز طراحی، فشار کاری 24 بار را تحمل نماید.
• قابلیت نصب و به کارگیری اتصالات سیستم های پنوماتیک بسیار راحت و آسان است. به همین خاطر این اتصالات از سایر سیستم ها متفاوت خواهند شد.
• قسمت دنده اتصالات از جنس برنج بوده و در قسمت بدنه آن ها می توان جنس PBT را مشاهده کرد….

اتصالات پنوماتیک ممکن است شامل قطعاتی همچون پیپ، لوله و شلنگ شوند که در متن مقاله به طور کامل ذکر و به توضیح هر یک از آن ها پرداخته شده است….